Generatieleren voor kwaliteitsmanagers

Generatieleren: Wat betekent het voor kwaliteitsmanagement?,

avondlezing 20 september 2011 - NNK

 

Verslag gemaakt door Hanneke Schleicher

 

Op dinsdag 20 september 2011 kwamen ongeveer 16 belangstellenden luisteren naar het verhaal over Generatieleren: Wat betekent dat voor kwaliteitsmanagement?  Het was voor het eerst op een nieuwe locatie Meeting Plaza in Utrecht. De avond werd verzorgd door Edna Walhain en Emiel Nijenhuis. Zij werken beiden bij de netwerkorganisatie Koffie & Bubbels. Koffie & Bubbels, biedt ondersteuning aan organisaties die nog succesvoller willen worden door de verschillen in generaties te koesteren en te benutten, biedt diverse diensten aan variërend van een algemene kennismakingsworkshop tot intensieve intergeneratieve leertrajecten.

 

Edna en Emiel begonnen de avond met ons in te delen op basis van ons geboortejaar in één van de vier generaties:

1. 1940-1955 de Protestgeneratie ook wel de babyboomers genoemd

2. 1955-1970 de Generatie X ,

3 1970-1985 de Pragmatische generatie

4. 1985-2000 de Screenagers.

Van de laatste groep waren geen vertegenwoordigers aanwezig. Iedere generatie moest met elkaar bespreken wat je, je herinnert van je opvoeding, hierbij denkend aan regels, ruimte en relatie en wat weet je nog hoe de samenleving er in je jeugd uitzag.

 

De drie groepen kwamen tot de volgende kernwoorden:

1. Protestgeneratie

Zuinigheid, spaarzaamheid, ouders verlangen dat hun kinderen het beter krijgen dan zichzelf, binnen eigen milieu, druk om te presteren, eigen identiteit, seksuele vrijheid, respectvol.

 

2. Generatie X

Afspraak is afspraak, veilig, zekerheid, vrienden en familie in de buurt, resultaatgericht, zwart/wit, ruimte voor proberen met duidelijke grenzen, hard werken, sparen, grenzen aan de groei, oliecrisis, voor het eerst op vakantie naar Spanje, aardappelen mee, eerste gastarbeiders,

 

3. Pragmatische generatie

Alles is onderhandelbaar en bespreekbaar, alles mag en alles moet, geld in overvloed, aandacht voor zelfontplooiing.

 

De verschillen in de generaties werden deze avond ook gedemonstreerd: de Pragmatische generatie was snel klaar en de Protestgeneratie discussieerde langer door op zoek naar harmonie en consensus: het zogenaamde polderen.

 

Na onze ervaringen aan elkaar te hebben gepresenteerd kregen wij de theorie gepresenteerd over het ontstaan van de verschillende generaties en welke kenmerken de generaties hebben. Edna en Emiel hebben zich laten inspireren door het boek Generaties en hun kansen van Henk Becker en Het generatieraadsel van Aart C. Bontekoning.

 

Generatieleren en Kwaliteitsmanagement

 

Kwaliteitssystemen zijn aan verandering onderhevig. De huidige systemen zijn doorgaans ontwikkeld door de Protestgeneratie en geïmplementeerd door de Generatie X. Hoe zal het toekomstige kwaliteitsdenken er uit gaan zien? Het beseffen dat de verschillende generaties anders zijn geeft veel inzicht waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Binnen het vak kwaliteitsmanagement kan goed gebruik worden gemaakt van elkaars sterke punten. Door handig gebruik te maken van de verschillen in de generaties en vooral de Pragmatische generatie en, in mindere mate de screenagers, te betrekken bij het ontwikkelen en implementeren van het kwaliteitsdenken. Op deze wijze ontstaan er eigentijdse kwaliteitssystemen. Uiteraard kan dit alleen in een goed georganiseerd proces waarin ruimte is voor alle generaties. Koffie & Bubbels heeft hiervoor een bewezen aanpak ontwikkeld: Intergeneratief Innoveren.

 

Het gehele verslag lees je hier.