Het aantrekken van de Pragmatische Generatie

Door de krapte op de arbeidsmarkt en de welbekende ‘war for talent’ besteden steeds meer organisaties aandacht aan het thema aantrekkelijk werkgeverschap. De toenemende vergrijzing in Nederland zorgt ervoor dat veel organisaties zich toespitsen op de jongere generaties Y en Z. Dat neemt echter niet weg dat ook andere generaties nog lang actief zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt. Een voorbeeld hiervan is de pragmatische generatie, geboren tussen 1970 en 1985, die momenteel voornamelijk haar plek op leidinggevende posities inneemt.

Jannah Schraven, deed kwalitatief onderzoek naar de belangrijkste werkwaarden van deze generatie en hoe organisaties deze generatie kunnen aantrekken voor facilitaire management en directie functies.

De kracht van de pragmaat

De gemiddelde pragmaat heeft de afgelopen jaren al ruime werkervaring opgedaan en is met zijn kennis en kunde van waarde voor iedere organisatie. Hierbij kan de pragmatische generatie gezien worden als een belangrijke doelgroep binnen de huidige facilitaire arbeidsmarkt. De pragmatische generatie is een generatie die over het algemeen goed is in veranderingen doorvoeren, processen versnellen en afstand doen van oude poldermodellen. Ze zijn echte netwerkers en open en direct in hun communicatie. Daarnaast zijn ze concreet en to the point maar ook leergierig en vinden ze zelfontplooiing erg belangrijk. In hun huidige levensfase zijn ze zich steeds meer aan het opwerken naar senior of leidinggevende functies, binnen het (facilitaire) werkveld zijn dit dan ook de posities waar organisaties de pragmatische generatie voor nodig zullen hebben.

Maak het verschil

Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat de facilitaire pragmaat de werkwaarden zelfontwikkeling, afwisseling en werk-privé balans als meest belangrijk ervaart. Wil jij als organisatie de pragmatische generatie aantrekken voor jouw facilitaire management- en directiefuncties? Maak dan als werkgever het verschil en zorg voor een warme, ondersteunende en innovatieve cultuur waar de waarden zelfontwikkeling, afwisseling en werk-privé balans écht een onderdeel van zijn. Bied deze generatie, ook binnen hun leidinggevende positie, coaching aan. Support hen om te ontdekken wat hun individuele drijfveren zijn en waar het ontwikkelpotentieel zit. Waar generatie Y mogelijk behoefte heeft aan een traineeship, kan de pragmatische generatie geholpen worden met een leiderschapsprogramma.

Om de pragmaat over de streep te trekken dien je de bovengenoemde aspecten onderdeel te laten zijn van je organisatie en HR beleid. Dit communiceren naar potentiële kandidaten door middel van de wervingstekst, website en sollicitatieprocedure is van groot belang en zal bijdragen aan een betere candidate journey. Wanneer de organisatie de bestaande cultuur, waarden en het DNA over weet te brengen in iedere fase van het werving en selectie proces, maakt dat het verschil.

Meer lezen?
DOWNLOAD HIER DE WHITEPAPER