Generatieleren bij de Brandweer Twente
Op 16 maart 2011 heeft Brandweer Twente, bij de Grolsch Veste te Enschede, een brainstorm-dag georganiseerd voor haar RMD doelgroep. RMD staat voor Regionaal Management en Development. Deze dag had een aantal vooraf bedachte doelstellingen:
1. Het uitwisselen van ervaringen met betrekking tot het RMD tussen zowel leden van de doelgroep als de drijfkracht achter het RMD;
2. Het ophalen van feedback om het RMD-instrument nog verder door te ontwikkelen;
3. Het kennismaken met de RMD Commissie;
4. De professionaliseringsslag op het RMD toe te lichten aan de doelgroep;
5. Het thema generatieleren te introduceren.
Om deze laatste doelstelling te behalen is het bureau Koffie & Bubbels ingeschakeld. Zij hebben op creatieve wijze het thema generatieleren als rode draad over de gehele dag centraal laten staan. Hoe zag dit er dan in de praktijk uit?
Mindset
De deelnemers werden vanaf het moment dat zij binnenkwamen, verdeeld in een drietal groepen, volgens de protestgeneratie, de generatie X en de pragmaten. Screenagers waren er niet aanwezig. Dit werd door de deelnemers in eerste instantie als onwennig ervaren omdat de deelnemers de gewoonte hebben om per cluster bij elkaar te gaan zitten. Nu was dat ineens anders!
Introductie generatieleren en afdragen functie-symbolen
Na een woord van welkom presenteerde Koffie en Bubbels zichzelf aan de groep door te visualiseren waar zijn of haar generatie zich door kenmerkt. Edna had een boek bij zich, Gijs een mobiele telefoon en Joost een Ipad. De deelnemers werden vervolgens gevraagd om een item dat centraal staat voor zijn of haar functie af te dragen voor die dag en in te leveren. Op deze manier wilden we laten zien dat iedereen vandaag gelijk was aan elkaar, ongeacht persoon, functie, rang of ervaring.
Jubelen en klagen
Om de dag actief te starten en de deelnemers in beweging te krijgen konden zij met hun eigen generatie ongegeneerd jubelen en klagen over andere generaties. De leukste, gekste, meest bijzondere en kritische opmerkingen werden geplaats. Over de pragmaten werd bijvoorbeeld gezegd dat zij de drijvende kracht zijn in de organisatie. Generatie X vindt status belangrijk en de screenagers beschikken over nieuwe kennis en interesseren zich voor mobiele en digitale zaken. Tot slot bevinden charismatische leiders zich binnen de protestgeneratie.
Bouwen
Na een aantal presentaties vanuit Brandweer Twente stond de middag met name in het teken van ‘bouwen’. Met behulp van verhuisdozen werden de verschillende generaties aan het werk gezet. Men moest nadenken over kernwaarden die de generaties belangrijk vonden ten opzichte van leren en ontwikkelen binnen de brandweer. Het bouwen werd als enerverend ervaren en zorgde voor de nodige input waar Brandweer Twente weer mee verder kan!
Kortom: een leuke, enerverende, energieke en interessante middag!
M.H. (Marieke) Overbeek
Senior beleidsadviseur brandweer