Generatie Z komt eraan!

Een nieuwe generatie wordt elke 15-20 jaar gevormd, vaak door belangrijke wereldgebeurtenissen en ontwikkelingen in cultuur. Dit zijn de paradigma’s die het gedrag, opvattingen en normen en waarden bepalen. De generatie Z (geboren na 2000) gaat ons leven thuis beïnvloeden, maar ook op de werkvloer en in de manier waarop we producten en diensten gaan verkopen.

Generatie Z (Gen Z) is opgegroeid in een thuissituatie waar hun vader volwaardig meehelpt in het huishouden, waar het gewoon is om als vrouw een volwaardige baan te hebben, maar vooral in het tijdperk die zeer disruptive is. De eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid. Een generatie die opgroeit met een financiële crisis, klimaatverandering en een potentiële demografische tijdbom (zie Parijs).

Business

Wat dit betekent voor de bedrijven? Onderschat de kracht van Gen Z niet. Ondanks dat deze generatie vastgekleefd is aan ‘schermen’ zijn ze wel erg goed in netwerken. Probeer Gen Z mensen in je netwerk te krijgen en uit te dagen met creatieve oplossingen en ideeën voor je brand. Gen Z heeft minder werkervaring dan de vorige generaties. Dit betekent dat het noodzakelijk is om Gen Z medewerkers extra te trainen (ook de basis  werkethiek).

Gen Z is tech savvy

Voor Gen Z is technologie meer dan een tool; het is onderdeel van wie ze zijn! Hun vermogen om technologie te gebruiken om hun gedachten en maatschappelijke veranderingen te bepalen, is een kracht. Het bepaalt wie ze zijn en waarom de maatschappij ze nodig heeft. Voor Gen Z zijn hun gadgets en profielen gewoon uitbreidingen van zichzelf. Probeer niet om Gen Z werknemers hun technologie af te pakken, maar wees creatief met het vinden van  manieren vinden om Gen Z’s gadgets gebruiken in hun voordeel.

Als je als bedrijf niet optimaal gebruik maakt van deze positieve eigenschappen van Gen Z dan zul je een hoop van hun kracht verliezen. Veel bedrijven merken dit ook aan Gen Y, waarbij aan de behoeftes van Gen Y niet wordt voldaan. Deze medewerkers zijn niet happy en zullen sneller hun baan verwisselen voor een andere baan.

Veeleisend

Gen Z is misschien wel de meest veeleisende generatie op dit moment. Zij verwachten uitmuntende klantenservice, willen snel iets kunnen vinden en meteen resultaat hebben. Dit zie je terug bij levering van producten: het liefst willen ze dit binnen een paar uur hebben. De eerste die deze ervaring kan regelen in jouw branche/niche zal deze groep moeiteloos kunnen binnenhalen als klant. De recessie heeft Gen Z sociaal bewust gemaakt. Ook heeft Gen Z veel meer invloed op hun ouders op de aanschaf van producten en diensten. 71% van de ouders overlegt over aankopen die voor het gehele gezin gelden. 95% van de ouders vraagt de mening van hun kind over deze aankoop.

Gen Z is exceptioneel creatief. The sky is not the limit. Mede door de beschikbaarheid van informatie (het Internet) zijn ze zeer weinig tijd kwijt om informatie te vinden. Ze kunnen alles vinden binnen een paar minuten. Dit geeft veel mogelijkheden. Tevens zal dit ook de manier van lesgeven gaan veranderen. Het wordt veel belangrijker om snel informatie te kunnen vinden en relaties te kunnen leggen, dan simpel feitjes leren. Hierdoor kunnen ze sneller situaties analyseren en creatieve oplossingen creëren. Geef Gen Z de tijd en vrijheid om met innovatieve ideeën te komen.